29 november 2018 - DDMA deelt de resultaten van het jaarlijkse Data Driven Marketing Onderzoek (DDMO). Het realiseren van een data driven organisatiecultuur (40 procent) wordt als belangrijke uitdaging
gezien voor bredere implementatie van data driven marketing toepassingen.
Ook zijn er grote verwachtingen voor nieuwe toepassingen, 59 procent verwacht een stijgend budget voor
chatbots en het gebruik van AI is bijna verdubbeld van negen procent naar zestien procent. DDMA voerde het onderzoek uit in samenwerking met het Center for Market Insights van de Hogeschool van
Amsterdam.
Cultuur en mensen boven technologie
De meest genoemde uitdaging in 2018 is het realiseren van een ‘data driven cultuur’ (40 procent) binnen de
organisatie, daarna komt techniek, systemen en tooling (39 procent). Ten slotte worden betere samenwerking (30 procent) tussen verschillende afdelingen (marketing, communicatie, IT MT), meer
kennis en vaardigheden bij medewerkers (30 procent) genoemd. Dit in combinatie met het gelijk blijven van de bedrevenheid met data driven marketing op bestuursniveau laat zien dat de menselijke
factor belangrijk is voor het succes van data driven marketing. Minder dan de helft (48 procent) zegt dat zijn organisatie beslissingen neemt op basis van data. Een kwart (26 procent) zegt nog
steeds de onderbuik te volgen.
"Data driven marketing ontwikkelt zich razendsnel en biedt heel veel kansen voor organisaties om een betere
klantinteractie te realiseren," aldus Diana Janssen directeur DDMA. "De resultaten onderstrepen het belang van een data driven mindset om in de hele organisatie de volle potentie van data driven
marketing te benutten."
Opbrengsten data driven marketing en toekomstige technologieën
De meest genoemde opbrengsten van data driven marketing zijn hogere effectiviteit van de marketingacties
(48 procent), meer inzicht in onze klanten (41 procent) en beschikking over meer en/of betere klantdata (31 procent) zijn. Hieruit kunnen we opmaken dat dit jaar meer nadruk lag op
efficiëntie dan op groei.
Marketing automation, zooals bijvoorbeeld in search, wordt nu als meest gebruikte data driven marketing
technologie genoemd. De meerderheid (55 procent) is hier al mee bezig en bij zeventien procent staat de inzet ervan op de planning. Artificial intelligence (AI) is de technologie die momenteel
nog het minst (zestien procent) wordt ingezet. Het gebruik is gestegen van negen procent vorig jaar naar zestien procent dit jaar, bijna een verdubbeling. Het aantal bedrijven dat het op de
planning heeft is gestegen van veertien procent in 2017 naar zeventien procent dit jaar. AI wordt als een van de meest veelbelovende data driven marketing trends genoemd.
Verwachtingen 2019
Een meerderheid (59 procent) verwacht dat het budget voor chatbots in 2019 zal stijgen en bijna de helft
(46 procent) verwacht dan ook chatbots te gebruiken. Andere marketingkanalen waarvoor een budget toename wordt verwacht zijn: mobiele app, website, online display advertisement, search en social
media. Men verwacht budget daling voor direct non mail, telemarketing, direct mail, street/door 2 door en ATL.
De top drie meest gebruikte kanalen in 2018 is; website (97 procent), social media (94 procent) en e-mail
(94 procent). De eigen website is altijd een belangrijk kanaal geweest, gevolgd door e-mail. Dit jaar deelt e-mail de tweede plek met social media.
"Op het gebied van marketing analytics is nog veel winst te behalen. De meerderheid van de bedrijven maakt
nog geen gebruik van datavisualisatie, predictive analytics en machine learning. Dat zal de komende jaren echter snel veranderen," verwacht Jesse Weltevreden, professor Digital Commerce aan de
Hogeschool van Amsterdam.
Transparantie over het gebruik van klantdata belangrijk
Van de ondervraagde organisaties is 73 procent (zeer) van mening dat zij anno 2018 voldoende transparant
zijn over het gebruik van persoonlijke data van consumenten. Uit de eerder dit jaar gepubliceerde DDMA Privacy Monitor 2018 blijkt dat 79 procent van de consumenten transparantie over hoe hun
gegevens verzameld en gebruikt worden als een van de belangrijkste voorwaarden zien om persoonlijke gegevens te delen met bedrijven.
Verschil van mening over wie het meest profiteert klantdata
Een meerderheid van de organisaties (78 procent) is van mening dat consumenten profiteren van de data die
zij afstaan. Zes op de tien organisaties vindt dat consumenten zich onvoldoende bewust zijn van de voordelen die het hen oplevert om persoonlijke data te delen. Uit de DDMA Privacy Monitor 2018
blijkt ook dat consumenten de voordelen zelf minder zien, zo zegt 80 procent van de consumenten dat bedrijven het meeste profiteren van de uitwisseling van gegevens.
bron: DDMA