Lean denken zet de wereld een beetje op zijn kop. Normaal start je met het maken van een gedetailleerd marketingplan met aannames t.a.v. de resultaten. Met lean marketing gaat het om snel resultaat verkrijgen door kleine experimenten uit te voeren. Deze resultaten helpen uiteindelijk om tot een (andere) aanpak te komen. Het gaat dus om achtereenvolgend: het testen met beperkt budget, resultaat meten en investeren in wat werkt. En zo gaat het stap voor stap verder en gebruik je voortschrijdend inzicht om succesvol te zijn.
DataCreatief is in 2017 verkozen tot beste Lean Marketing Agency.
Een Lean Startup is een startup die met een klein team veel experimenteert, direct feedback uit de markt haalt en daarmee het product of dienst verbetert. Lean startups maken geen uitgebreide businessplannen en brengen niet direct een volledig product op de markt. Ze bepalen eerst wat minimaal nodig is om een idee snel bij klanten te toetsen. Grootschalige uitrol gaat pas spelen als met enige zekerheid te zeggen is dat het idee levensvatbaar is.
Eric Ries is de grondlegger van deze methode.
Alleen door te meten en de feedback te verwerken kun je een idee aanscherpen en verbeteren.
De kunst is om zodanig te meten dat je op korte termijn relevante resultaten hebt en nieuwe ideeën kunt genereren waarmee je het product kunt verbeteren. De methode kan zowel door startups als bestaande bedrijven worden toegepast.
Uiteindelijk draait alles om het vermogen om met de data ook nieuwe dingen te scheppen. Het gaat niet alleen om het verzamelen, ordenen en ontsluiten van data, maar om de “actionable insights” en vooral de toepassing van de data in (nieuwe) bedrijfsproposities en (real-time) marketingacties. Technologie verandert het marketingvak in snel tempo. De huidige digitale wereld biedt marketeers enorme kansen om klanten op een creatieve manier aan een merk te binden.