Wat is omnichannel marketing?

Omnichannel

Wat is omnichannel marketing eigenlijk en hoe pas je het toe? Het principe is eenvoudig maar de uitvoering vergt veel energie. Omnichannel marketing is namelijk een manier van denken. Je gaat vooral na wat de rollen zijn van de verschillende contactpunten in de klantreis. Ze moeten elkaar versterken.  Het denken in kanalen wordt losgelaten.

 

De consument ervaart eigenlijk geen kanalen meer. Er is een uniforme ervaring. Kanalen vullen elkaar aan en gebruik van de combinaties wordt gestimuleerd. 

 

Dit betekent dus niet dat overal alles hetzelfde moet zijn of dat de klant over alles moet kunnen doen. 

 


Single channel

Een retailer gebruikt maar een kanaal. Dit kan een fysieke winkel zijn, maar ook een webwinkel.

Multichannel

Een mutichannel retailer gebruikt meerder kanalen naast en los van elkaar.  Ze zijn dus niet op elkaar afgestemd. 

Crosschannel

Crosschannel is een tussenstap richting omnichannel. De organisatie richt de kanalen zo in dat de consument kan switchen van kanaal, maar men denkt nog wel in kanalen.